ZÁKLADNÍ INFORMACE PRO RODIČE PŘED NÁSTUPEM DÍTĚTE DO MATEŘSKÉ ŠKOLY

Vážení rodiče,

jsme rádi, že jste si vybrali naší mateřskou školu a těšíme se na Vaše dítě i na spolupráci s Vámi. Aby se Vaše dítě od počátku cítilo ve školce co možná nejlépe, připravili jsme pro Vás základní informace týkající se vstupu dětí do školky. 

Vycházíme z našich zkušeností, osvědčených postupů a mnohaleté praxe. 

Již před nástupem je potřebné s dítětem jednat tak, aby se do školky těšilo. Povídejte si s ním o hračkách, budoucích kamarádech i o vlastní pozitivní zkušenosti z dětství. Běžte na procházku ke školce, ukažte mu budovu, společně pozorujte děti hrající si na zahradě. Dítě by mělo vědět, proč bude chodit do školky. Rodiče chodí do práce, větší děti do školy, menší děti do školky. Vysvětlete mu, že je máte stále rádi. Dítě školkou za žádných okolností nestrašte a dítěti školkou nevyhrožujte. Nemluvte kriticky před dítětem o čemkoli, co se školkou souvisí (např. o paní učitelce, o dětech ze třídy). Budete-li mít jakékoli připomínky, řešte je bez přítomnosti dítěte s paní učitelkou, příp. s paní ředitelkou. Děti ve školce poznají i jídla, která možná doma nevaříte. Při čtení jídelníčku proto dítě k jídlu pozitivně motivujte, nikdy jídlo záporně nekomentujte. Snažte se v dítěti probudit zájem o jídlo a motivovat ho k tomu, aby jídlo nejen ochutnalo, ale i jedlo.  Ve školce nejsou do jídla děti nuceny, ale měly by jídlo zkusit alespoň ochutnat. Stává se nám, že dítě později takové jídlo vyžaduje i doma a maminky se obrací na paní kuchařku s žádostí o recept. 

ADAPTACE DÍTĚTE

Vysvětlete dítěti, že bude ve školce s paní učitelkou a s ostatními kamarády, že paní učitelka v době pobytu ve školce dočasně nahrazuje jeho maminku a že se na ní může se vším obracet. Čas strávený v novém prostředí prožívá každé dítě jinak, některé se vždy těší, v jiném dítěti vyvolává odloučení od maminky dočasné pocity smutku. Další je v prvních dnech nadšené, ale po určité době začne i plakat. Zpočátku je vhodná přítomnost rodiče ve třídě. Aby měla adaptace efekt, je vhodné dobu přítomnosti rodiče postupně zkracovat a prodlužovat samostatný pobyt dítěte ve třídě. Buďte trpěliví a spolupracujte s paní učitelkou, dejte na její zkušenosti, rady a doporučení.. Nespěchejte, ani adaptační dobu zbytečně neprodlužujte. Paní učitelky ke každému dítěti přistupují individuálně a každý den s Vámi projednají, jak dlouhá doba odloučení je pro Vaše dítě aktuálně vhodná. Počítejte s tím, že po dohodě s paní učitelkou odejdete na chvilku do šatny, nebo se vzdálíte na určitou dobu ze školky. Dodržujte vždy domluvený čas. Domluvte se s dítětem na čase, kdy si pro něj přijdete (po obědě, po svačině, apod.) a tuto domluvu dodržujte. Neslibujte, že přijdete dřív, než budete moci skutečně přijít. Když se budete s dítětem loučit, učiňte tak pokud možno krátce a dobu loučení neprotahujte. Nikdy však neodcházejte bez rozloučení s dítětem, nebo nevyužívejte jeho nepozornosti k tajnému odchodu. Mohlo by se zbytečně cítit nejistě a zklamaně. Druhý den si Vás bude ještě více hlídat. Z našich zkušeností víme, že mnohdy rodič snáší odloučení hůř než dítě a nevědomky přenáší na něj své obavy. Naprostá většina dětí, se však brzy po odchodu rodiče uklidní. Při adaptaci není výhradně nutná přítomnost maminky ve třídě, dítě může doprovázet otec, nebo někdo z prarodičů. Osvědčilo se nám, že dítě je klidnější, když ho přivádí ten, kdo má u dítěte větší respekt. Některému dítěti pomůže při adaptaci blízkost oblíbené hračky, na kterou je zvyklé z domova. Je na Vás, zda dítěti do školky dáte jeho hračku, nejlépe plyšového kamaráda. Dítě z něj často čerpá pocit jistoty a spojení s domovem v novém prostředí. Povídejte si s dítětem o tom, co se mu ve školce líbilo, s čím si hrálo, co mělo dobrého k jídlu, jaké má kamarády, jestli bylo na procházce apod. Tyto rozhovory jsou důležité pro upevnění vztahu dítěte ke školce. Dítě bude mít radost i jistotu, že zvládne samostatný pobyt ve třídě. Neříkejte doma dítěti, že Vám bylo bez něj smutno a že jste se trápili nad tím jak se bez Vás má. Naopak, podpořte jeho pěkné zážitky, jeho samostatnost a nezapomeňte ho pochválit i před dalšími rodinnými příslušníky. Neučte dítě pravidelně odměňovat za to, že bylo ve školce - školka by se neměla stát nástrojem dítěte k získávání výhod. 

Mateřská škola doplňuje výchovu a vzdělávání v rodině, které by mělo být založeno na naší vzájemné spolupráci. Podělte se s námi o Vaše přání, obavy a neostýchejte se na nás s důvěrou s čímkoliv obracet. Naše doporučení a rady prosím nepovažujte za příp. imperativ, ale za informaci o jedné z osvědčených cest k NAPLNĚNÍ NAŠEHO SPOLEČNÉHO CÍLE, kterým je VAŠE SPOKOJENÉ DÍTĚ.

Přejeme Vám i Vašemu dítěti klidný a úspěšný nástup do naší školky.                                                                                                 Zaměstnanci 5. MŠ Dobříš

 

CO BUDOU DĚTI VE ŠKOLCE POTŘEBOVAT:

* bačkorky 
(nedávejte dítěti pantofle, Crocsy, pokud možno ani bačkorky zavazované tkaničkami)
 
* převlečení na hry venku 
(preferujeme starší oblečení, aby si děti mohly bez obav z ušpinění hrát)
 
* převlečení na hry ve třídě 
(pohodlné, vhodné pro volný a neomezený pohyb dětí)
 
* náhradní oblečení
(spodní prádlo, tričko, ponožky. tepláky, legíny)
 

Náhradní oblečení uložíte do tašky, nebo sáčku na místě dítěte v šatně. Toto oblečení využijeme v případě nehody, kdy se dítě polije, promokne... Dejte dětem takové oblečení, které si alespoň z části zvládnou samostatně obléknout a zároveň nebudou mít strach si je ušpinit. Samozřejmostí je, že paní učitelky dětem s oblékáním i obouváním pomáhají.

* plyšový kamarád
(pokud oblíbená hračka usnadní Vašemu dítěti adaptaci na nové prostředí, určitě ji dítěti do školky přibalte)